Tijdens deze lezing word je door middel van praktijkvoorbeelden mee genomen in een klaspraktijk die differentiatie en UDL centraal zet. Hoe zet je iedereen in je klas aan het leren op een manier die ook voor jou als leraar haalbaar is? De voorbeelden putten rechtstreeks uit ervaring als leraar in het basis- en secundair onderwijs.
We starten vanuit het belang van hoge verwachtingen. Je ondervindt aan den lijve wat gericht leren in de klas kan betekenen. Hoge verwachtingen van de leraar zijn daarbij cruciaal. Met dat in gedachten bespreken we verschillende hulpmiddelen. Die dienen niet om te ‘pamperen’, maar juist om leren mogelijk te maken en hoge doelen bereikbaar. Door hoge doelen en hulpmiddelen met elkaar te verbinden, ontstaat een klasdynamiek die leren centraal stelt.
Deze lezing is interessant voor elke leraar die worstelt met de grote diversiteit in de klas. Diversiteit aan mogelijkheden, uitdagingen en talenten. Je leert manier kennen om de klas als geheel aan te pakken en daarbij toch voldoende aandacht te houden voor de eigenheid van elke leerling.