De kerntaak van elke leraar is ervoor zorgen dat álle leerlingen zoveel mogelijk bijleren en onthouden, maar hoe doe je dat? Welke didactische aanpakken zijn hiervoor kansrijk en welke net niet? En waarom dan? Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe leerlingen bijleren, wanneer het enkel ‘lijkt’ alsof er geleerd wordt en wat het leren belemmert. De bouwstenen uit het boek ‘Wijze Lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek’ zijn breed inzetbaar, gemakkelijk implementeerbaar en hebben één doel, nl. het leerrendement van alle leerlingen verhogen. In deze workshop gaat Kristel Vanhoyweghen samen met de deelnemers concreet aan de slag met de bouwstenen.
Kristel deelt tal van kansrijke aanpakken, verklaart op welke wetenschappelijke inzichten ze steunen en bespreekt met de deelnemers (herkenbare en vaak voorkomende) casussen uit de praktijk.
Deelnemers krijgen ook de tijd om eigen aanpakken te delen en hierover samen te reflecteren.