Het gebruik van technologie kan een groot verschil maken voor leerlingen met lees- en/of spellingmoeilijkheden. Nu alle leerlingen op school over een toestel beschikken, creëert dit veel mogelijkheden om technologie in te zetten om leerlingen te ondersteunen, om inclusie te bevorderen en om het zelfvertrouwen van je leerlingen op te krikken. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met dyslexie, DCD, verstandelijke beperking en ook anderstalige nieuwkomers. Eigenlijk kan iedereen die hardnekkige moeilijkheden ervaart met lezen en/of spelling hier baat bij hebben. Het gebruik van deze tools past dan ook perfect in het kader van ‘Universal Design for Learning’, waarmee je leren toegankelijk maakt voor iedereen.
In deze lezing zoomen we in op een aantal technologische toepassingen die het lezen en/of spellen ondersteunen. Denk hierbij aan tools waarmee je tekst op internet kan laten voorlezen, je stem kan gebruiken om een e-mail te typen, spellingsuggesties kan krijgen of de opmaak van de tekst kan veranderen zodat deze voor jou beter leesbaar is.