Lezergame is de educatieve leesgame die deel uitmaakt van het Lezergame pakket (met leesboeken en oefenmappen), maar die ook prima afzonderlijk kan ingezet worden bij leerlingen van het 1ste tot en met het 3de leerjaar. Het spelelement en de aantrekkelijke vormgeving zijn krachtige motivatoren om leerlingen ongemerkt maar erg doelgericht te laten werken aan beter leren lezen.
Lezergame gebruik je ofwel als remediërende speelse oefening voor leerlingen met een leernood ofwel als verrijking voor al je leerlingen. Leerlingen kunnen klassikaal, in de individuele zorg (op school, maar ook in therapie) en thuis met Lezergame aan de slag. Dit methode-onafhankelijke educatieve programma brengt trage, moeilijke of anderstalige lezertjes stap voor stap op een hoger leesniveau.
Het inzetten van Lezergame is makkelijk te organiseren, zowel binnen de klas als tijdens de zorguren en dit zonder verhoging van de planlast. Leerlingen vinden snel hun weg in het spel en kunnen vlot zelfstandig oefenen. Ook thuis kan je het oefenen met Lezergame verderzetten.
De Lezergame leesspelletjes zijn op zichzelf een mooie aanvulling op elke leesmethode, maar sluiten natuurlijk ook naadloos aan op het overige Lezergame materiaal van Abimo. Het creatief concept is van Martine Ceyssens, logopediste en docente aan UCLL.
Lezergame biedt zowel actieve als passieve leesspelletjes, met of zonder tijdsdruk. De figuurtjes Run, Bit en Zip nemen de leerlingen mee doorheen de 3 trajecten (van letters, over eenlettergrepige tot meerlettergrepige woorden). Systematisch oefenen gebeurt in het oefenspel. Het vrij spel biedt extra afwisseling en uitdaging.