Data-ondersteund werken betekent dat je als leerkracht, klastitularis, vakgroep, leerlingbegeleider, zorgcoördinator, kwaliteitscoördinator, beleidsmedewerker, directie, school, scholengemeenschap … data systematisch gaat gebruiken om onderbouwde beslissingen te nemen met betrekking tot bepaalde (onderzoeks)vragen die zich aandienen. Het is zo dus ook een manier om structureel aan kwaliteitszorg te werken.
Schoolmakers biedt een kader dat een antwoord geeft op vragen als ‘wat is data-ondersteund werken?’, ‘waarom zou je erop inzetten?’, ‘wat zijn basisvoorwaarden?’, ‘wat zijn mogelijke valkuilen?’, ‘welke data zijn beschikbaar?’, ‘welke dataverzamelingstechnieken kan je gebruiken?’, ‘wat is de link met kwaliteitszorg?’ en ‘hoe ga je concreet aan de slag?’. We stellen daarbij ook voor welke begeleidende en ondersteunende rol Schoolmakers voor jou en/of jouw school kan opnemen.
Door deze lezing willen we een onderzoekende houding en het systematisch en doordacht gebruik van data stimuleren als middel om aan kwaliteit te werken.
Data-ondersteund werken aan kwaliteit in onderwijs
Spreker(s)
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
*KO = kleuteronderwijs; LO = lager onderwijs; SO = secundair onderwijs; HO = hoger onderwijs; VO = volwassenenonderwijs; BULO / BUSO = buitengewoon onderwijs