Extended Reality (XR), waaronder virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR), biedt veelbelovende mogelijkheden voor het secundair onderwijs. Deze technologieën kunnen het onderwijs verrijken door leerlingen op een meeslepende en interactieve manier in contact te brengen met complexe leerstof. Zo kunnen abstracte concepten concreter worden gemaakt en kan praktische ervaring worden opgedaan in een veilige, gecontroleerde omgeving. XR kan bovendien bijdragen aan meer betrokkenheid, motivatie en gepersonaliseerd leren.
Toch zijn er ook uitdagingen. De implementatie vereist aanzienlijke financiële investeringen in technologie en infrastructuur, evenals opleiding voor leerkrachten om deze effectief te gebruiken, integratie in de klaspraktijk en het curriculum, gedragenheid door de directie enz. Ook is de kwaliteit van het onderwijskundig ontwerp van de XR-opleidingen van groot belang om de effectiviteit van de trainingen te verzekeren. De lezing is gebaseerd op bevindingen uit een grootschalig onderzoek rond XR in het secundair onderwijs gecombineerd met diverse wetenschappelijke studies in samenwerking met UGent. De lezing brengt dit onderzoek in kaart en probeert te inspireren via huidige best practices in het onderwijs.