Cybercriminaliteit kan vele vormen aannemen – van het hacken en saboteren van systemen tot het manipuleren van gebruikers.
Welke fenomenen zijn het meest courant in een sociale schoolcontext? In deze lezing maak je kennis met cybercrimefenomenen die een bedreiging vormen voor alle actoren op een school.
Je leert hoe leerlingen slachtoffer kunnen worden van grensoverschrijdende sexting, maar ook hoe ze potentieel zelf cybercrimineel worden en ogenschijnlijk schoolplatformen manipuleren of bankkaarten ronselen op de speelplaats.
Daarnaast schenken we veel aandacht aan phishing en oplichtingsmodi die personeelsleden viseren en het daaruit volgend gevaar voor datalekken, financiële en administratieve drama’s. Je komt te weten waarom het onderwijs de meest cyberbelaagde sector is.
Cybercrimepreventie op school
*KO = kleuteronderwijs; LO = lager onderwijs; SO = secundair onderwijs; HO = hoger onderwijs; VO = volwassenenonderwijs; BULO / BUSO = buitengewoon onderwijs