Hoe ziet de toekomst eruit voor ons taalonderwijs? Moeten we vrezen dat de technologie het helemaal van ons overneemt? Of mogen we hopen dat nieuwe technologieën ons zullen helpen om nog krachtiger onderwijs te bieden, op maat van elke leerling? En moeten we voor dat laatste echt wachten op de toekomst, of kan dat nu al?
In deze lezing reiken we een aantal concrete, onderzoeksgebaseerde lenzen aan om te kijken naar online en blended (taal)leerpraktijken. Via die lenzen willen we samen kritisch reflecteren over de impact van technologie op het taalleren, nu en in de toekomst. We bespreken wat de principes zijn van een taalkrachtige didactiek, en hoe je die door het doordacht inzetten van technologie met nog meer succes kan realiseren. We geven voorbeelden van sterke digitale leeractiviteiten die extra taalleerkansen creëren en bruggen bouwen naar andere vakken en naar de leefomgeving van je leerlingen buiten de school. We kijken daarbij vooral ook naar hoe jij als leraar het verschil kan blijven maken.