Zijn vertaalmachines een stoorzender als je leerlingen een vreemde taal wil aanleren of kunnen ze het leerproces net versnellen? Helpen educatieve games jongeren om nieuwe begrippen te leren? Hebben leerlingen er meer aan als ze zelf een online quiz opstellen om Nederlandse woorden in te oefenen? Kun je door middel van online tools de taalkloof in je klas overbruggen? En valt een avatar met een perfecte Franse of Engelse tongval te verkiezen boven een gesprekspartner van vlees en bloed?
Steeds meer leraren experimenteren met de nieuwe mogelijkheden die technologie biedt op het vlak van taalverwerving. Vier leden van De Leraarskamer van Knack, een panel van vijftien leerkrachten die zich maandelijks over een heet onderwijshangijzer buigen, vertellen over hun eigen ervaringen. Onder leiding van Knack-redactrice Ann Peuteman gaan ze met de zaal in gesprek over de (mis)match van taal en technologie:
- Nickhail Popelier (OKAN-leerkracht uit Gent)
- Cathy Lecoutre (leerkracht geschiedenis en digitale vorming uit Kortrijk)
- Wendy Tiesters (leerkracht Frans uit KSO-school in Hasselt)
- Sara Berckmans (leerkracht lager onderwijs uit Halle)
Copyright foto: Rebecca Fertinel