Van de leraren wordt verwacht dat zij digitale technologie op een effectieve wijze inzetten in hun onderwijspraktijk. Maar hoe doe je dat in een tijdperk waarin de technologische innovaties haast niet meer bij te houden zijn? Door de pandemie maakten we in ons leerplichtonderwijs noodgedwongen kennis met online en blended learning, en intussen zijn er ook steeds meer toepassingen van Artificiële Intelligentie. En niet te vergeten: data zijn de nieuwe technologie!
Deze lezing biedt kaders om inzicht te verschaffen in de competenties die nodig zijn om leraren op te leiden op het vlak van educatief ICT-gebruik. Het SQD-model (Synthesize Qualitative Data) presenteert effectieve strategieën zoals het voorzien van rolmodellen, ruimte maken voor reflectie over de rol van technologie in onderwijs, en learning by design. In het model is er ook aandacht voor samenwerking, authentieke ervaringen met technologie in de klas en het belang van feedback. Naast het originele model zal een update van het model worden gepresenteerd. In SQD2 is op basis van recente inzichten ook ruimte voor nieuwe thema’s zoals AI, online en blended learning jouw of digitale identiteit.