Kun je met artificiële intelligentie je onderwijspraktijk versterken? Absoluut, net zoals dat mogelijk werd bij de introductie van papier (dag griffel), de VHS-cassette (vaarwel, live schooltelevisie) of Wikipedia (of toch die 15 jaar oude Winkler Prins uit de schoolbibliotheek?). Maar hoe dan wel? Dat is iets waar we allemaal nog naar op zoek zijn. In deze sessie denken we samen na over hoe je de huidige generatie taalmodellen (LLMs zoals ChatGPT) kunt inzetten om je leerlingen efficiënter te laten leren en je werk als leraar te verlichten. We geven hierbij extra aandacht aan wiskunde en wetenschappen – taalmodellen zijn immers niet alleen nuttig voor talige vakken. Welke nieuwe vaardigheden en strategieën hebben jij en je leerlingen nodig? Het effectief benutten van een taalmodel vergt een andere aanpak dan een Google-zoekopdracht. We proberen voorbij de hype te kijken (het is niet al goud wat blinkt), maar doen dat met een flinke dosis optimisme over de toekomst van het leren.
Kunnen de AI-taalmodellen het lesgeven en het leren beter maken, specifiek voor wiskunde en wetenschappen?
*KO = kleuteronderwijs; LO = lager onderwijs; SO = secundair onderwijs; HO = hoger onderwijs; VO = volwassenenonderwijs; BULO / BUSO = buitengewoon onderwijs