Heel wat scholen denken na hoe ze infrastructuur kunnen aanpassen naar nieuwe inzichten. Daarbij wil men zorgen dat de leeromgeving optimaal verschillende leervormen ondersteunt. M.a.w. hoe activeren we de ‘derde pedagoog’?
Hoe zorg je voor balans tussen instructie, zelfstandig begeleid leren, co-operatief leren en zelfontdekkend leren via concepten als atelierwerking, black box, buitenklas, cocon, boerderij, fablab, fora, instructiezones, specifieke leerzones, galerij, kringwerking, leerstraat, working bubbels en zoveel meer?
Hoe kunnen we eigenaarschap, talentontwikkeling en inclusie in deze nieuwe leeromgeving duurzaam realiseren?
Tijdens deze workshop gaan we in op een aantal inzichten over de 21 -eeuwse leeromgeving en verkennen we de verschillende ‘leerruimtes’. We gaan concreet aan de slag vanuit jouw context en maken een vlekkenplan.
Hoe ga je van dromen naar design naar uitvoering. Hoe betrek je collega’s zodat je een groot draagvlak voor implementatie krijgt?
Deze en andere van jouw vragen krijgen tijdens deze workshop een antwoord. Na afloop heb je een beeld van jouw nieuwe ‘toekomst proof- leeromgeving’.