Vergaderen met een schoolteam: het is een kunst op zich. Soms wordt op de vergadering zelf weinig gezegd en wordt het échte gesprek achteraf gevoerd, op weg naar de auto of op WhatsApp. In bepaalde teams domineren de luidere stemmen het overleg. Stillere stemmen, nochtans ook met goede ideeën, hoor je te weinig. Sommige teams eisen inspraak in beslissingen, maar willen daar wel niet te veel tijd instoppen… Inclusieve, gedragen besluitvorming binnen de beperkte tijd die schoolteams hebben voor overleg: eenvoudig is het niet. In deze lezing krijg je een aantal kant-en-klare strategieën om inclusief én efficiënt te vergaderen en kleine en grote besluiten te nemen. Minder lijden, meer leiden.
Vergadering of navergadering? Inclusieve besluitvorming op school
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
*KO = kleuteronderwijs; LO = lager onderwijs; SO = secundair onderwijs; HO = hoger onderwijs; VO = volwassenenonderwijs; BULO / BUSO = buitengewoon onderwijs