Leerlingen die zelfstandig met leerstof aan de slag gaan, tijdens het studeren thuis of tijdens een oefenmoment in de klas, maken voortdurend keuzes voor, tijdens en na dat studeermoment. In een ideale wereld denken ze op voorhand na over welke doelen ze vooropstellen, wanneer ze daaraan zullen werken en of ze dat gespreid in de tijd doen. Tijdens het leren zetten ze bepaalde leerstrategieën in om de leerstof te verwerken en monitoren ze hun vooruitgang. Na het leren evalueren ze in hoeverre ze hun doelen hebben bereikt en of ze de leerstof beheersen. In realiteit lijkt nadenken over je eigen leerproces (en zelfregulerende vaardigheden inzetten om dat leerproces vorm te geven en bij te sturen) best uitdagend. Leerlingen zijn zelden geboren autodidacten.
Bovendien kan je die vaardigheden moeilijk los zien van inhoud. Net daarom is een belangrijke rol weggelegd voor de leraar in het aanleren en ondersteunen van die zelfregulerende vaardigheden, toegepast op de leerstof en dus verweven in de dagelijkse klaspraktijk.
Zelfregulerend leren
Spreker(s)
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
*KO = kleuteronderwijs; LO = lager onderwijs; SO = secundair onderwijs; HO = hoger onderwijs; VO = volwassenenonderwijs; BULO / BUSO = buitengewoon onderwijs