Cybercrimepreventie op school
Cybercriminaliteit kan vele vormen aannemen – van het hacken en saboteren van systemen tot het manipuleren van gebruikers. Welke fenomenen zijn het meest courant in een sociale schoolcontext? In deze
26 & 27 februari 2025 : Nekkerhal Mechelen
26 & 27 februari 2025 : Nekkerhal Mechelen
Cybercriminaliteit kan vele vormen aannemen – van het hacken en saboteren van systemen tot het manipuleren van gebruikers. Welke fenomenen zijn het meest courant in een sociale schoolcontext? In deze
Alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Toch is co- of teamteaching niet altijd een verhaal van rozengeur en maneschijn. Samen lesgeven brengt soms aspecten met
De kerntaak van elke leraar is ervoor zorgen dat álle leerlingen zoveel mogelijk bijleren en onthouden, maar hoe doe je dat? Welke didactische aanpakken zijn hiervoor kansrijk en welke net
Naast infrastructurele, financiële, materiële en professionaliserende luik is het pedagogisch luik cruciaal om onder de loep te nemen met het ganse schoolteam.Je kan je blik focussen op het gebruik van
Tijdens deze workshop leer je de verschillende stadia in een veranderingsproces herkennen. Je wordt je bewust dat verandering op 4 domeinen plaatsgrijpt: het pedagogisch didactische, het team, de schoolcultuur en
Tijdens deze lezing word je door middel van praktijkvoorbeelden mee genomen in een klaspraktijk die differentiatie en UDL centraal zet. Hoe zet je iedereen in je klas aan het leren
Is dit voor een cijfer? Moeten we dit kennen? Gaat u dit vragen op het proefwerk? Deze vragen worden door leerlingen veel gesteld. Toetsen zijn vaak nog de stok achter
Meer en meer maken digitale toestellen en tools deel uit van de dagelijkse klaspraktijk. Voor veel leerkrachten is dit even zoeken: het aanbod aan tools is immens en je hebt
Inclusief onderwijs blijft de zielen beroeren. Misschien ben je al mee met de visie maar zie je nog een heleboel praktische bezwaren. En dan komen er elk jaar nog kinderen met
Het is een open deur: hoe taalcompetenter je leerlingen zijn, hoe groter de kans dat ze met succes hun schoolcarrière doorlopen. Nederlands vormt immers niet alleen een centraal onderdeel van
Hoe ziet de toekomst eruit voor ons taalonderwijs? Moeten we vrezen dat de technologie het helemaal van ons overneemt? Of mogen we hopen dat nieuwe technologieën ons zullen helpen om
Nét voor de Digisprong, na twee jaar proefdraaien, zette onze school de stap om volledig “1 op 1” te gaan: een persoonlijk toestel voor elke leerling en leerkracht. Wat we
Je hebt in de schoolpraktijk te maken met meertalige leerlingen. In deze workshop wordt je je bewust dat hun thuistaal/talen onderdeel zijn van hun identiteit: ‘To reject a child’s language
Zelfregulerend leren (ZRL) zit in het hart van leren én lesgeven. Het is een thema dat veel aandacht krijgt. Onderzoek toont immers dat het erg effectief is om de leermotivatie
Onder impuls van Digisprong stroomden de laatste jaren massaal iPads, Google Chromebooks, Windows laptops… de Vlaamse scholen binnen. De verwachting? De lespraktijk zodanig transformeren dat deze toestellen volledig geïntegreerd werden
Barsten jouw leerlingen ook van het potentieel, maar lukt het hun niet om ermee aan de slag te gaan? Toon je leerlingen de weg naar meer autonomie, zelfsturing en zelfregulering.Herken
Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaarden om tot leren te komen (Laevers, 2015).Schoolsucces en ambitie leiden tot een hoger welbevinden (Hargreaves & Shirley, 2018).De lat voor iedereen hoog leggen zowel op
Ben je benieuwd naar wat XR te bieden heeft voor het onderwijs? Wil je zelf aan de slag met VR, AR of MR in jouw klas en ben je op
Leerlingen die zelfstandig met leerstof aan de slag gaan, tijdens het studeren thuis of tijdens een oefenmoment in de klas, maken voortdurend keuzes voor, tijdens en na dat studeermoment. In
School gaat niet over schoolse leren maar over het leren voor het leven. Hoe kan je je lessen zodanig geven dat ze voor jongeren en kinderen betekenis krijgen voor hun
Stedelijke Basisschool de Wereldreiziger ligt in hartje Antwerpen. Meer Grootstedelijk wordt het niet. Met een sterk en ambitieus team gaan ze die grootstedelijke uitdaging aan. Nadat je kort de context
Hoe kun je als school kiezen voor talent? Door elke leraar in te zetten vanuit zijn of haar talent. Dat is het allerbeste vertrekpunt als je ook wilt inzetten op
In samenwerking met de PBD specialiseerde Basisschool LP Boon zich in “de optimale ontwikkeling van alle leerlingen” door hen een krachtige leeromgeving aan te bieden, door de leerlingen heel systematisch
In de afgelopen drie jaar hebben we een opmerkelijke reis afgelegd: onze traditionele ICT-dienst werd omgevormd tot een team dat gezamenlijk werkt aan het vormgeven van ons digitaal beleid.Een onderwijstransformatie
In een school worden heel veel verschillende ICT-toepassingen gebruikt. Als directie en schoolbeleid is het onmogelijk om op al deze tools in te zetten en ondersteuning te voorzien. Als leerkracht
Waarom zouden ook leerkrachten zichzelf het leven niet makkelijker mogen maken met AI? En waarom niet zonder accounts te moeten aanmaken op dubieuze websites?In deze workshop kijken we naar AI
Good behavior is the beginning of good learning. All students deserve classrooms where it is quiet and safe, and where everyone treats each other with dignity. It is one of
De woorden: “Als een school wordt afgebroken, maar de rationaliteit waaruit ze is voortgekomen blijft bestaan dan zal die rationaliteit gewoon een volgende, gelijkaardige school voortbrengen. Als een revolutie een
Heel wat mensen hebben pijnklachten aan het einde van een werkdag op PC. Een ergonomische werkplek is een ding, maar ik heb aan de lijve ondervonden dat dit niet voldoende
We stellen je met trots de Sett app voor, een platform met vele mogelijkheden voor jou als bezoeker van Sett!
Bekijk er het programma, plan je eigen agenda en ontvang notificaties. Ontdek er ook de exposantenlijst, producten & innovaties en het beursplan in een handige digitale weergave!